De laatste dagen op het Noordereiland

9 april 2018 - Whanganui, Nieuw-Zeeland

De geisers hebben we weer achter ons gelaten en we zijn verder gereisd naar het plaatsje Taupo aan het grote Taupomeer. Onderweg wilden we weer een wandeling maken naar de Huka Falls. Aan het begin van de wandeling zagen we een natuurlijke hot spring langs de rivier. Dat zag er super relaxed uit maar we besloten dat dan als toetje te bewaren. De wandeling werd na een uur beloond met de prachtige ‘watervallen’ op het eind. Het was een grote kolkende massa water wat op meerdere plekken met een machtig hoge snelheid naar beneden kwam. Een soort hele lange stroomversnelling zeg maar. De kleur van het water was prachtig; ijsblauw. Heerlijk genoten hier en toen weer aan de wandeling terug begonnen. Het was wel een beetje op het randje voor de kids, al met al toch 2,5 uur lopen. Maar de hot springs kwamen weer in zicht: dus lekker even gebadderd in het heerlijke warme water:-) Op sommige plekken was het water zelfs aan de hete kant, onvoorstelbaar! Ging je iets uit de buurt van de hot spring, dan was het water gewoon ijskoud van de rivier, echt bijzonderder!

IMG_20180406_124121 (1)IMG_20180406_132734IMG_20180406_130421IMG-20180407-WA0003

Na de intensieve wandeling, weer een plekje gezocht om wild te kamperen met onze camper. We stonden aan het grote Taupomeer, ook echt weer een toplocatie! (Nou ja, daar dacht Jan-Willem anders over na een nacht niet geslapen te hebben door de golfslag van het meer). Hier was het wel weer een stuk kouder dus ’s avonds niet meer buitenzitten helaas.

IMG_20180406_171628

In Taupo hebben we nog wat rondgelopen en de zoveelste speeltuin bezocht met de kids.

Daarna zijn we richting de bergen gegaan naar het plaatsje Ohakune. Ongelooflijk hoe rustig het hier is op de weg. De meeste toeristen nemen misschien de kustroute maar het lijkt in de bergen helemaal uitgestorven. Het verbaast ons echt hoe rustig het hier is op de weg.

Ohakune is een plaatsje dat vanaf juni heel populair is voor de wintersport. Overal zie je hier ski-verhuur. Maar nu ligt er nog geen sneeuw en wordt er voornamelijk gefietst en gewandeld. In het nabij gelegen Tongariro Nationaal park, zijn er vele wandelroutes maar de bekendste is de lange 8 urige dagwandeling in de bergen; ‘Alpine Crossing’. De foto’s uit de folders zagen er adembenemend uit en we dachten; deze wandeling moet een van ons twee gedaan hebben! Maar helaas zag de weersvoorspelling er niet best uit en dan zou je niet die mooie blauwe meertjes zien en verschillende soorten landschappen en uitzichten maar slecht wolken en mist.

Dus toen toch maar besloten om gezellig bij elkaar te blijven en naar een waterval te lopen. Op deze route wel mooie uitzichten en redelijk mooi weer met een zonnetje. De weg naar de waterval ging door het bos vooral omhoog met onderweg prachtige vergezichten over de bergen met gletsjers. Uiteindelijk na 40 minuten lopen was daar de waterval. Oké oké, waterval is wederom een groot woord. In de winter stroomt hier heel veel water naar beneden van 34 meter hoog maar nu is de waterval nog ietwat summier . Desondanks was het een hele leuke wandeling door het bos.

IMG_20180408_105617IMG-20180409-WA0012IMG_20180408_113142IMG_20180408_112854

Verder naar beneden toe gereden kwamen we aan in Whanganui. Hier zijn we nu. Het lijkt wel dat het steeds rustiger wordt op de parken en op de weg. Op het Zuidereiland schijnt het wel drukker te zijn, we gaan het meemaken!

Hier hebben we vandaag de stad verkend en een erg afwisselend dagje gehad. Vanochtend de camper bij de oude gedenktoren neergezet waar we met een hele oude lift naar beneden zijn  gegaan zodat we in het centrum uitkwamen. Hier een beetje door de winkelstraat gelopen. Daarna weer met de lift naar boven en zijn we verder gereden naar een imkerij. Eigenlijk was deze gesloten maar de vrouw des huizes was zo aardig om het winkeltje voor ons open te doen. Lekkere honing gekocht en een heerlijke handcreme. Toen doorgereden naar het strand. Aan de Westkust hebben ze overal zwarte lavastranden. Het weer is niet meer uitnodigend om het water in te gaan en daarnaast stelde dit strand ook niet zoveel voor. De kindjes hadden weer geluk want er zat een hele grote speeltuin bij:-)

Als laatste activiteit hebben we nog een kleine wandeling gemaakt door een omheind en beschermd regenwoud. Hier komen allerlei verschillende vogels voor die allerlei leuke deuntjes fluiten dus we liepen zo stil mogelijk om verschillende vogeltjes te kunnen spotten.

IMG_20180409_105346IMG_20180409_105311IMG_20180409_140825IMG_20180409_151948IMG_20180409_154120

Morgen schijnt het een regenachtige dag te worden dus vinden we het een goed plan om eens lekker ordinair te gaan zwemmen:-) Hier in Whanganui zit een groot zwemparadijs dus dat komt morgen goed van pas. Van daaruit is het dan nog 2,5 uur rijden naar de hoofdstad Wellington. Hier zullen we alleen gaan slapen om de dag erna de ferry te pakken naar het Zuidereiland. We horen van iedereen dat het Zuidereiland sprookjesachtig mooi is dus we laten ons verrassen.

Tot snel!! Liefs van ons xxx

1. Herman en Thea:
    9 april 2018
    Wat geweldig wat jullie allemaal zien. Prachtig de natuur. Een hele belevenis voor jullie en de kids.👍👍Heerlijk om jullie zo tevolgen,wij wachten weer met spanning af.groetjes👍👍💕🙋🙋
  2. De buurtjes:
    9 april 2018
    Klinkt allemaal heel goed! Genieten maar..groetjes van ons vieren🤗
  3. Hennie en Sanny:
    9 april 2018
    Zo leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken. En dan die mooie foto's. Veel plezier nog en geniet er van. Liefs van ons.
  4. Magda:
    9 april 2018
    Wederom heel leuk geschreven!
    En nog leuker dat wij jullie gehoord en gezien hebben!!❤
    Veerle vond het ook geweldig!!😀
    Wat is het daar een prachtige natuur!!
    Veel reis plezier en dikke 💋💋💋💋
  5. Jan en karin:
    9 april 2018
    Hallo lieve mensen, heb voor jullie 4 startbewijzen voor de 4 daagse geregeld 4 dg. 50 km wordt een makkie voor jullie. Wat is het mooi daar, blijf vooral schrijven en fotograferen.
    Groetjes
  6. Arno:
    11 april 2018
    Begrijp wel dat jullie het naar de zin hebben super mooi daar geniet ervan groetjes aan de kids fijne vakantie